Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

Leren van de buurman tijdens partnerbijeenkomst NWST

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Kelly Kuenen, dinsdag 20 november 2018
147 sec


Een ondernemer in de industriële elektrotechniek en een koeienfluisteraar. Op het eerste oog is er geen verband met de groene sector, maar schijn bedriegt. 19 november inspireerden Simon de Luij van Modderkolk Projects & Matinenance en Joep Driessen van Cowsignals partners van NWST over dat aspect wat zij allen gemeen hebben: ondernemen.


Het afgelopen decennium was voor veel uitgeverijen en drukkerijen moeilijk door de opkomst van internet. Veel bedrijven in deze branche vielen om. NWST NeWSTories, uitgever van groene vakbladen, verzette zijn bakens en sloeg rigoureus een andere richting in. De belangrijkste verandering betrof het afscheid van traditionele verdienmodellen. De klant kwam radicaal op de eerste plaats te staan. Die focus heeft NWST gemeen met de twee sprekers tijdens de eerste Content Partnerbijeenkomst, die op 19 november plaatsvond in Bergharen.

Topondernemers Driessen en De Luij hebben één eigenschap gemeen met NWST: zij durfden er op het beslissende moment voor te kiezen om zaken radicaal anders aan te pakken. Joep Driessen deed dat als pionier in een niche van een niche. Simon de Luij deed het omdat hij het plezier in ondernemen dreigde te verliezen. Het effect van hun keuze was onzeker; ze moesten vertrouwen op hun onderbuikgevoel.

De tekst loopt door onder de afbeelding


Simon de Luij
Eeuwig florerend bedrijf
Simon de Luij vertelde over zijn visie op het 'eeuwig florerende bedrijf'. Daarvoor liet hij zich inspireren door een paar wereldberoemde managementgoeroes zoals Eckart Wintzen, Eliyahu Goldratt, Taiichi Ohno en Stephen Covey. De Luijs bedrijf Modderkolk adviseert, ontwerpt, maakt, inspecteert en onderhoudt installaties en is concurrerend op de Europese aanbestedingsmarkt. Modderkolk was een "top-downmatrixorganisatie". De besluitvorming liep traag en veranderingen waren moeilijk door te voeren. Met het lokaliseren en oplossen van de knelpunten in de organisatie werd een optimalisatieproces in werking gezet.

Multitasken, volgens De Luij een belangrijke 'doorlooptijdverslinder', werd vervangen door focus op één taak en project en het bedrijf ging werken met 'cellen', groepen mensen met verschillende professies, die als het ware fungeren als sub-bedrijfje en een klant bedienen. Als deze cellen te groot worden, worden ze geplitst, waarna ze vanzelf weer groeien. Met deze nieuwe manier van werken kreeg De Luij de doorlooptijd omlaag en steeg het rendement met 25 tot 30 procent; met eenzelfde aantal mensen wordt meer werk verzet. Daarnaast brengt deze nieuwe opzet rust.

De tekst loopt door onder de afbeelding


Joep Driessen
Zorg voor medewerkers
Cowsignals, het bedrijf van Joep Driessen opereert in zeventig landen en zet het welzijn van melkkoeien en het milieu op de kaart. 'Het verbeteren van het leven van melkkoeien levert koeiengeluk op en daarmee meer melk en meer winst. Dit geldt in wezen voor elk bedrijf: luister naar je mensen, maak ze blij en verdien meer geld.' De meesten zien de koe als een productiemiddel, niet als een levend wezen, stelt Driessen. 'Een koe is een levend wezen, dat, net als wij mensen, het beste presteert als ze zich senang voelt. Koeien over de hele wereld hebben naar schatting gemiddeld twee of tweeënhalve melkcycli. Dat betekent dat ze slechts tweeënhalf jaar lang melk geven. Als je dit optimaliseert, kunnen koeien vijf melkcycli behalen.'

'De beste één procent koeienhouders van Nederland laat deze resultaten zien. Wij hebben de best practices van de beste koeienhouders verzameld en onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Deze informatie vormt het cursusmateriaal voor de 20 procent aan de top van de markt. Zij zijn ontvankelijk voor ontwikkeling.' Driessen toonde in zijn presentatie wat er allemaal mis gaat in de melkveehouderij. En hoe je met slimme, doordachte aanpassingen je 'medewerkers' blijer kunt maken en meer duurzaam kunt ondernemen.

De tekst loopt door onder de afbeelding


Nico Wissing
NWST en NL Greenlabel
Nico Wissing vertelde de aanwezigen over NL Greenlabel en zijn visie op inrichten van de openbare ruimte: startend vanuit de natuur. Aansluitend bekrachtigden hij en Hein van Iersel van NWST nieuwe samenwerking. De samenwerking biedt NL Greenlabel een extra platform om zijn kennis over te dragen en door te vertalen naar praktische kennis, handvatten en tools waarmee professionals direct aan de slag kunnen. NWST kan op zijn beurt gebruikmaken van de kennis die NL Greenlabel in huis heeft.


Uitgeverij NWST bedankt iedereen voor zijn aanwezigheid tijdens deze geslaagde eerste Content Partnerbijeenkomst en hoopt het initiatief volgend jaar een vervolg te geven. Hieronder een impressie van de bijeenkomst. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting. Wil je het verhaal van De Luij of Driessen (nogmaals) lezen? Hier en hier vind je de uitgebreide interviews.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
Plaats een gratis advertentie

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
De vier beloftes van NWST
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Abonneren
Adverteren
MEER
Whitepaper 'Alle hoveniers aan de laadpaal'
Groenversneller
Green Gala deelname
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
CONTENTFORMULIEREN
Nieuwe planten in Business
Groene Sector Vakbeurs 2025
Nationale Klimaat Expo 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties
Vakblad De Hovenier: Projectenparade
Vakblad Stad + Groen: Groen, groener, groenst
Vakblad Boom in Business: Projectenparade
Vakblad Boomzorg: Spraakmakende boomprojecten
Vakblad Fieldmanager: Perfect Pitches in projectenparade
Vakblad Greenkeeper: gave projecten op de golfbaan
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER
CONTENTFORMULIEREN