'Als je veiligheidskeuringen gaat uitvoeren, moet je ook zelf de veiligheid op orde hebben' |
|
|
|
Karlijn Klei,
woensdag 3 maart 2021 |
 |
| 110 sec |
VA-keur nieuwe partner van uitgeverij NWST
Achterin onze gedrukte vakbladen staat een pagina boordevol logo's. Onder deze circa 170 contentpartners van NWST bevindt zich sinds kort ook VA-Keur.
Lees ook: Aantal machineveiligheidskeuringen ondanks corona gestegen
VA-Keur is een periodieke veiligheidskeuring voor arbeidsmiddelen: van klein elektrisch of motor aangedreven (hand)gereedschap tot grote machines en werktuigen uit de landbouw-, tuin & park-, intern transport- en industriesector. Deze veiligheidskeuring wordt uitgevoerd door bedrijven die zijn aangesloten bij Fedecom, brancheorganisatie voor fabrikanten, importeurs en dealers van machines binnen deze sectoren.
Van haver tot gort
'Als machine-eigenaar ben je verplicht om je medewerkers uit te rusten met veilige machines', vertelt directeur VA-Keur Jelle Bartlema. 'Om die machines in veilige staat te houden, moeten ze periodiek gekeurd worden door een deskundige.' Hiervoor stuurt VA-keur, in lijn met andere keursystemen zoals het apk-regime, aan op minstens één keuring per jaar.
|
Je dient een geoefende en deskundige monteur te zijn, voor je bij ons de keurmeesteropleiding mag doen
| |
|
VA-Keur probeert op verschillende manieren de kwaliteit van de keuringen - keuren blijft immers mensenwerk - te waarborgen. 'Zo stellen we als voorwaarde dat je een geoefende en deskundige monteur bent met een afgeronde technische opleiding, voordat je bij ons de keurmeesteropleiding kan doen', aldus Bartlema. 'Dat maakt dat deelnemers de machines voordat ze met de opleiding beginnen al van haver tot gort kennen. We brengen die al aanwezige technische, inhoudelijke kennis samen met kennis van de veiligheidsrisico's van die machine en de keurpunten.' Daarnaast worden keurmeesters op regelmatige basis besteekproefd door een onafhankelijke steekproefinstantie.
Keurportal
Het keurbedrijf werkt met een digitaal keursysteem - of 'keurportal' - waarin alle keurlijsten staan. Ontwikkelingen en wijzigingen die in wet- en regelgeving komen, voert de technische commissie daarin door. De keurmeester logt in, neemt de specifieke lijst van de te keuren machine, en voert de keuring uit. Als het is goedgekeurd komt er een VA-keurstikker op met een uniek nummer dat correspondeert met het rapport. 'Enkel keurmeesters met een geldig diploma kunnen inloggen. Als dat na vier jaar verlopen is, moeten zij verplicht opfristrainingen volgen om hun keurbevoegdheid te behouden.'
Tenslotte legt VA-Keur hun keurbedrijven zelf ook een certificeereis op. 'Als je veiligheidskeuringen gaat uitvoeren, vinden wij dat je op z'n minst ook zelf de veiligheid op orde moet hebben', aldus Bartlema. 'Vroeger dienden bedrijven gecertificeerd te zijn met de VCA-bedrijfscertificering, maar dat hebben we nu verpakt in een eigen richtlijn. In deze VA-Keurrichtlijn staan de eisen vertaald waarmee het bedrijf het eigen veiligheidsbeleid aantoonbaar moet maken. Daar worden ze ook jaarlijks op geaudit door een onafhankelijke certificerende instelling.'
|
Machines die aan slijtage onderheven zijn, kunnen een gevaar vormen voor de veiligheid
| |
|
Veilige werkplek creëren
VA-Keur hoopt met het partnerschap met NWST het bereik van het keurbedrijf nog verder uit te breiden. Sinds het ontstaan van VA-Keur in 2016, groeit het bedrijf. Middels het partnerschap hoopt Bartlema nog meer klanten te bereiken, en die groei nog verder aan te wakkeren. 'De lezers van NWST zijn potentiële klanten voor onze keurbedrijven. Door een partnerschap aan te gaan met NWST hopen we hen te bereiken.'
'Als goede werkgever wil je natuurlijk een veilige werkplek voor je werknemers creëren. Machines en voertuigen die aan slijtage onderheven zijn, kunnen een gevaar vormen voor die veiligheid en die laat je daarom gewoon onderhouden en keuren door een deskundige keurmeester', besluit Bartlema.
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|